Veelgestelde vragen ( FAQ’s)

 

 

Vraag: Wanneer wordt mijn bestelling bezorgd?

 

Antwoord: wij streven naar bezorging binnen 14 dagen na aankoop.

Kleinere terracotta producten worden d.m.v. pakket-verzending meestal via post-nl / myparcel verzonden. Hierbij zal de 14 dagen termijn, indien uw product op voorraad is, zeker gehaald worden. U ontvangt een bericht van PostNL met de bezorggegevens.

Grotere producten (>50cm)  dienen op een pallet vervoerd te worden. De transporteur (Jos Dusseldorp te Lichtenvoorde, tel. 0544- 371 210) haalt de bestelling eerst bij ons op en zal vervolgens met u contact opnemen voor het maken van een bezorgafspraak. Soms is bezorging dan niet binnen 14 dagen. Wij achten het belang van zorgvuldige behandeling + planning groter dan dat van een snelle bezorging (met meer kans op transportschade).

 

 

Vraag: hoe kan ik voorkomen dat ik een verkeerde keuze maak?

 

Antwoord:

  • Lees de productomschrijving, m.n. ook de maten
  • Kijk naar de foto’sRealiseert u zich dat handgemaakte terracotta producten nooit exact hetzelfde zijn (variatie in tint, maar ook onregelmatigheden horen er bij)
  • Zijn er vragen, mail gerust (gebruik de knop: “ik heb een vraag over dit product”)
  • Meet met een meetlint, zodat u het precies weet
  • Genoemde maten zijn i.p. buitenmaten
  • Kom evt. een keer kijken (op afspraak)

 

 

Vraag: Kan ik een product retourzenden?

 

Antwoord: Ja

Pakketpost:

U heeft het recht (herroepingsrecht ) om binnen 14 dagen na aankoop aan te geven dat u een product (mits onbeschadigd) wilt retourneren. Geef dit via mail (info@terracottaspecialist.nl) aan ons door, dan zenden wij u via mail een retourlink waarmee u een verzendlabel kunt afdrukken. U heeft 14 dagen de tijd om dit verzendlabel aan te maken en af te drukken en het goed ingepakte product weer af te geven aan PostNL. U ontvangt dan het aankoopbedrag retour. De kosten voor verzending naar uw adres zijn voor onze rekening, kosten van de retourzending zijn voor uw rekening (meestal zo’n 6,50 euro), dit wordt dan verrekend met het te retourneren bedrag.

Uiteraard is het ook mogelijk om zelf producten terug te brengen, neem hiervoor met ons contact op via mail om een afspraak te maken.

 

Palletverzending:

U heeft het recht (herroepingsrecht ) om binnen 14 dagen na aankoop aan te geven dat u een product (mits onbeschadigd) wilt retourneren. Geef dit via mail (info@terracottaspecialist.nl) aan ons door, dan regelen wij dat de transporteur u benadert voor het maken van een afhaalafspraak van de opnieuw goed ingepakte en op het pallet gezekerde producten.

U ontvangt dan het aankoopbedrag retour. De kosten voor verzending naar uw adres zijn voor onze rekening, kosten van de retourzending zijn voor uw rekening (1 pallet 74 euro excl. btw, prijswijzigingen voorbehouden), dit wordt dan verrekend met het te retourneren bedrag.

Uiteraard is het ook mogelijk om zelf producten terug te brengen, neem hiervoor met ons contact op via mail om een afspraak te maken.

 

Buitenland:

Voor onze buitenlandse klanten die een retourzending overwegen is het advies om ons een mail te sturen, aangezien het advies in hun geval per situatie anders zal zijn.

 

 

Vraag: mijn zending is beschadigd aangekomen (transportschade), wat moet ik doen?

 

Antwoord: wij doen onze uiterste best om transportschade te voorkomen (terracotta producten zijn breekbaar) door goed in te pakken. Toch kan het gebeuren. Meldt het in dit geval aan ons via mail (info@terracottaspecialist.nl) + stuur ons ook svp duidelijke foto’s van het beschadigde product en de verpakking. Als regel zult u een nieuw product toegezonden krijgen. Retourzenden is in dit geval niet zinvol.

 

 

Vraag: is mijn terracottaproduct vorstbestendig?

 

Antwoord: Laten wij u uit de droom helpen: 100% vorstbestendige terracottaproducten bestaan niet. Alleen al door het (gewenste) basiskenmerk van poreus aardewerk is dat zo. Maar wees gerust, bij andere materialen is er ook geen 100% vorst- of weersbestendigheid.  Zo kan RVS vervormen en toch roesten, beton afbrokkelen en hout rotten.

Onder de terracotta potten en kruiken is er wel sprake van meer en minder gevoelige producten. Zo zal in het algemeen gedraaid aardewerk gevoeliger zijn (dunner + vaker een minder nauwkeurig gecontroleeerd bakproces). Een onbehandelde Kretense (uitstroom-)kruik ook in winter bij de vijver laten liggen is vragen om snelle veroudering (schilfering). Siliconiseren of ’s winters binnenhalen zal helpen. In het algemeen is Toscaans aardewerk minder vorstgevoelig. ook “Black Clay” of siliconiseren is een optie.

Bij minder heet gebakken terracotta producten zal een bodem van een pot of kruik welke voortdurend nat is eerder gaan schilferen, goede drainage + evt voetjes helpt. Zie ook het kopje overwinteren.

Om eerlijk te zijn: het aantal vorstschade meldingen sowieso erg gering, meestal gaat het om omvallen (harde wind, vandalisme of een voertuig botst er tegenaan).